A rendezvényekre on-line jelentkezhet. BelépésRegisztrációElfelejtett jelszó
Segítők és segítettek – az iskolai lemorzsolódás megelőzése – konferencia; Nem vagy egyedül

Mit tegyek, ha látom, hogy baj van? Miért és meddig vagyok felelős? Mihez van jogom és mihez nincs? Mit nevezünk bántalmazásnak? Mi a különbség a bejelentés és a feljelentés között? Kihez és milyen esetben fordulhatok? Hogyan ne fordítsam el a fejem, és hogyan nyújthatok valós segítséget? Ezt a témát járnánk körbe szakemberek segítségével.

Célcsoport: osztályfőnökök, pedagógusok, DÖK-ös diákok, felsős és középiskolás diákok

Programtervezet:

9:30 – 9:40                  Áhítat, köszöntés – Nagy Márta, pedagógiai szakértő (RPI)

9:40 – 10:00                Pedig csak egy jó bulinak indult…– Oláh-Paulon László rendőr alezredes, a Bűnmegelőzési Osztály vezetője (BRFK)

10:00 – 10:20              Mit nevezünk bántalmazásnak? – Reményiné Csekeő Borbála,

pszichológus, szakmai vezető (Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány)

10:20 – 10:40              Gyermekvédelmi Irányelv Program bemutatása – Stáhly Katalin, pszichológus (Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány)

10:40 – 11:00             Kávészünet

11:00 – 11:20              Gyermekvédelmi észlelő és jelzőrendszer a gyakorlatban – Pál Csaba,

(FESZGYI Óvodai-Iskolai Szociális Segítő Csoport)

11:20 – 11:40              Félrevert harangok – Mikor van jelzési kötelezettsége egy terápiás helyzetben a pszichológusnak? – Pap Erika, klinikai és mentálhigiéniai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus, szimbólumterapeuta (MURMO)

11:40 – 12:00              Lehetőség a választásra – Erőss Éva (Válaszút Drogkonzultációs Iroda)
12:00 – 12:40              Kerekasztalbeszélgetés Reményiné Csekeő Borbála (Kék Vonal); BRFK                                                 Bűnmegelőzési Osztály delegáltjai; Pap Erika (MURMO); Erőss Éva (Válaszút);

Pál Csaba; Gergely Gabriella, jelzőrendszeri felelős, tanácsadó; Fekésházy Márta, szociális segítő (FESZGYI); Vaskúti Gergő, pszichológus (Hintalovon)

12:40 – 13:10               Ebédszünet (a BRFK Teve utcai székházának menzáján)

13:15 – 14:15 MŰHELY 1.

1.      Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány:

Kortársak szerepe az iskolai erőszak megelőzésében és kezelésében

A bántalmazás ritkán kétszemélyes történet. Fontos a közönség, a szemlélők szerepe és reakciója. Fenntarthatják vagy mérsékelhetik az erőszakot. Sokan látják, hogy baj van, de nem avatkoznak bele, mert (sokszor okkal - joggal) félnek a támadótól és nem szólnak, mert nem akarnak árulkodni. Mit gondolunk az árulkodásról? Hogyan lehet jelzésre, segítségkérésre motiválni gyerekeket, akik nem akarnak spiclik lenni? Hogyan adhatunk át egy iskolai közösség diákjainak felelősséget a bántalmazás kezelésében úgy, hogy senki se sérüljön?

2.      Válaszút Drogkonzultációs Iroda: Nem vagyok egyedül

Sajnálatosan tapasztaljuk, hogy hozzánk túlságosan későn, már elhatalmasodott, az életük több színterét is érintő szerhasználati problémákkal kerülnek a tizenévesek. Természetesen így, minden más betegség esetében is, sokkal rosszabbak a gyógyulás esélyei, a következmények is maradandóbbak. Közös érdekünk a gyerekek droghasználatból eredő veszélyeztetettségének a felismerése és mihamarabbi segítése. A műhelymunka a pedagógusi esetmegbeszélések egy speciálisabb, kapcsolatfókuszú munkamódját ismerteti meg a résztvevőkkel. Ehhez a munkához olyan pedagógusokat várnánk, akik szeretnének saját kérdéses eseteikkel dolgozni.

3.      MURMO: Kamasz tavasz az online térben

A pszichés nehézségekkel küzdő kamaszok szülei gyakran kétségbe esve jelentkeznek, amikor nem találnak kapcsolódást a virtuális térben elmerülő gyermekeikhez. A multiplayer játékok lüktető világában, vagy különféle online kommunikációs csatornán otthonosan közlekedő kamaszokat pedig az rémíti meg, hogy immár nem találják helyüket a hétköznapok szürkeségében. Az online tér képi tartalmai átformálják a gyerekek önkifejezési módjait, amelyekhez nem lehet hozzáférni, ha nem ismerjük azt a világot, amelyben ők otthonosan mozognak, és amelynek eszközeivel képesek kifejezni magukat. Tapasztalataim szerint a szülők és pedagógusok számos esetben nehezen tudják a kamaszok online tevékenységeit megismerni, a kamaszok pedig egyre nagyobb számban bántalmazások áldozataivá is válhatnak. Az előadó a műhely keretein belül közös gondolkozásra hívja a résztvevőket bemutatva személyes beavatási folyamatát, ahogyan őt mint terapeutát, bevezették a serdülők egy számára idegen világba. Arról is szó lesz, hogyan jelenthet kivirágzást az online kapcsolat egy kamasznak, és mikor hordozhat veszélyt számára.

14:15 14:30 Kávészünet


 

14:30 – 15:30 MŰHELY 2.

1.      Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány: Lehet jó hely az iskola? Gyerekeknek, tanároknak, szülőknek egyaránt?

Az iskolai, vagy otthoni bántalmazás, a zaklatás, a kortárs online erőszak komoly kihívás elé állítja az oktatási intézményeket. A mai gyakorlat azt mutatja, hogy erre az iskoláknak eseti, ad hoc válaszaik vannak. Mit lehet és mit kell tenni? Kinek lehet szólni? Meddig tart az intézmény felelőssége? Mit tehet egy diák, ha tudja, hogy az osztálytársa bajban van? Mitől kell a gyerekeket védeni? És mitől a tanárokat? Hogyan lehet biztonságos és védett hely egy iskola a gyerekeknek és a tanároknak egyaránt?

2.      Ferencvárosi Szociális és Gyermekjóléti Intézmények Igazgatósága Óvodai-Iskolai Szociális Segítő Csoport: Gyermekvédelmi észlelő és jelzőrendszer a gyakorlatban

Gyermekvédelmi észlelő és jelzőrendszer működése a gyakorlatban, konkrét példán keresztül. Dilemmák megbeszélése: Mi még az én felelősségem? Hol vannak a kompetenciahatárok? Mi az iskola szerepvállalása? Ki, miért a felelős?

3.      Budapesti Rendőr-főkapitányság, Gyermek- és Ifjúságvédelmi Osztály:

Pedig csak egy jó bulinak indult…

Hol van a határ? Mit az, ami belefér, és mi az, ami már nem? Miért van szükség törvényre? Miért nem csinálhat mindenki azt, amit akar? Ha baj van, hogyan és kitől lehet segítséget kérni? Mikor muszáj segítséget kérni?

A rendezvény helyszínének adottságaira való tekintettel a rendezvényen résztvevők létszáma korlátozott,

30 főt tudunk fogadni, 1 intézményből maximum 5 főt!

A jelentkezéseket beérkezési sorrendben vesszük figyelembe!

A 277/1997. Kormányrendelet értelmében a pedagógusok 7 évenként kötelező 120 órás továbbképzésének 25 %-a legalább 5 órás, nem akkreditált képzések keretében is teljesíthető, a rendezvény teljes időtartamán való részvétel esetén igazolást állítunk ki.

 

Célcsoport: 
osztályfőnökök, pedagógusok, DÖK-ös diákok, felsős és középiskolás diákok
Szervező: 
Református Pedagógiai Intézet
Kapcsolattartó: 
nagy.marta@reformatus.hu
1 / 351-9842 /314
30/862-6548
Regisztrációs díj: 
0 Ft / fő
A szakmai nap ingyenes, de regisztrációhoz kötött!