A rendezvényekre on-line jelentkezhet. BelépésRegisztrációElfelejtett jelszó

Megjelent az MRN 2019/4. száma "Engedjétek hozzám..." címmel

Isten Igéje egyaránt szól gyermekekhez, fiatalokhoz és felnőttekhez és nem tesz különbséget közöttünk, legyen szó tipikusan vagy atipikusan fejlődő, gondolkodó, érző emberekről. A teológiai alapigazságot azonban, ha pedagógiailag adjuk át, akkor fontos, hogy odafigyeljünk azokra a személyekre, akikhez hangzik Isten Igéje. Hogyan érintheti meg őket az Üzenet? Értik-e egyáltalán az elhangzottakat? A hittanoktatásban, de keresztyén pedagógusként is fontos erre odafigyelnünk. Itt már fontossá válnak a nem megszokott (atipikus) fejlődési utak. Annál is inkább, mert, ha szétnézünk a tanóráinkon egyre nagyobb számban vannak jelen a teljesítményzavarokkal, részképesség zavarokkal küzdő, valamilyen fogyatékkal élő vagy éppen viselkedési zavaros gyermekek és ifjak. A keresztyén pedagógusok, ezen belül a hittanoktatók pedig várják a segítséget: hogyan tudjuk az ő képességeiket megfelelően kibontakoztatni, segíteni az Ige értésüket, támogatni az értelmi, érzelmi és hit fejlődésüket. 

Gyógypedagógusok gyakran mondják azt, hogy a Szentírás alapján a fogyatékosságot a morális modell szemléletmódjának megfelelően lehet értelmezni. Dr. Szászi Andrea tanulmánya ezt a modellt boncolgatja és ad biblikus szempontokat az értelmezéshez. Bori Judit, a Református EGYMI igazgatója egy általa készített felmérést mutat be, melyben azt vizsgálta, hogy milyen a református iskolák hozzáállása, gondolkodásmódja a különleges bánásmódot igénylő gyermekekhez. A mindennapokhoz közeledve, egy részterületre koncentrálhatunk a látássérültek katechézise kapcsán (Édesné Pál Edina tanulmánya), majd a műhely rovatban egy másik speciális területről, az autizmus spektrum zavarról, hittanórai megjelenéseiről és megoldási lehetőségekről olvashatunk Makráné Gróf Judit írásában. A sort egy izgalmas témafelvetés zárja. Berki Viktória írása a gyülekezeti katechézis, ezen belül az intellektuális képességzavarral élő (értelmi fogyatékos) fiatalok konfirmációi felkészítésének lehetőségeit vizsgálja.

Szemle rovatunk könyvbemutatói közül az első az agyi plaszticitással, illetve a neurobiológia pedagógiai következtetéseivel foglalkozik, a másik a nehéz helyzetekhez kínál alternatívákat a megoldásközpontú gyermeknevelés lehetőségének bemutatásával.

Folyóiratunk elérhető honlapunk MRN rovatában, illetve a 2020-as évre nyomtatásban is megrendelhető